Egyre nagyobb sikernek örvend a Csornai Sportegyesületen belül a sakkszakosztály. Ezúttal a szakosztály vezetőjével Kovács Ritával beszélgettünk.
Benjamin
Franklin
Kovács Rita: - A játékkal igazán akkor kezdtem el foglalkozni, amikor Lackó fiam megtanulta az alapokat, és tovább kellett volna lépnie. Kapuváron volt csak lehetősége sakkozni, oda viszont eléggé fárasztó volt a bejárás. Győrben ebben az időben indult el a sakkpedagógus képzés, ahová jelentkeztem, és egy év múlva megkaptam a sakkpedagógusi minősítésem. Az első sakkcsoportom a nappalinkban ismerkedett meg a játékkal, de egy-két hónapon belül annyian lettünk, hogy kinőttük a lakást. Egy évig a Grande Pizzéria biztosított helyet a foglalkozások számára. Három évig tanítottam a csornai II. Rákóczi Ferenc Római Katolikus Óvoda és Általános Iskolában, ahol első évben szakkör szinten jelent meg a sakk, két évig pedig fakultatív tantárgyként ismerkedhettek meg ezzel a játékkal a gyerekek. De voltak olyanok, akiknek a heti egy szakkör/tanóra nem volt elég, többször igényelték volna a foglalkozásokat. Valamint voltak érdeklődők a környező településekről is. Ekkor merült fel bennem annak a gondolata, hogy ki kellene terjeszteni a sakkoktatást városi szintre is. Családi János örömmel fogadta a kezdeményezésemet, és már két éve ismét működik Csornán a Sakk Szakosztály. A sakkozók létszáma 20 körül mozog, a legfiatalabb játékosunk hat éves.
Mekkora népszerűségnek örvend a sakk a mai
világban, ahol nagyon sok elszívó erő van a gyerekek számára?
- A sakk népszerűségét mutatja, hogy világszerte mintegy 600 millióan ismerik és játsszák. A legtöbben úgy tekintik, mint a szabadidő eltöltésének egyik meglehetősen elterjedt formáját. Sokan egyenesen a sakk négy fő funkcióját említik: sport, játék, tudomány és művészet egyszerre. Arról is mindenki meg van győződve, hogy a sakkozás jótékonyan hat az értelmi képességek, mindenekelőtt a megértést és a problémamegoldást biztosító gondolkodás fejlődésére.
Mire nevel a sakk?
A becsületességre, a
következmények vállalására, önuralomra, gyors megítélésre és döntésre,
felelősségérzetre, versenyszellemre, a versenytárs tiszteletére, kitartásra,
önbizalomra, a kudarcok elviselésére, rendszeres és pontos munkavégzésre,
fegyelmezett viselkedésre, a szabályok, normák és törvények tiszteletben
tartására.
Mit fejleszt a sakk?
Az analizáló és szintetizáló
képességet, emlékezőtehetséget, elvont (absztrakt) és logikus gondolkodást, a
megosztott figyelem képességét, az összefüggések felismerésének képességét, az
összpontosítás képességét, kreativitást, elvonatkoztatási és általánosítási
képességet, problémaérzékenységet, a módszeres és hatékony gondolkodást, a
tanulási képességet.
A sakk megtanít arra, hogy tanulás nélkül nem lehet fejlődni, az ellenfelet nem szabad lebecsülni, a nehéz vagy kritikus helyzetekből is ki lehet jutni, az egyes problémákra számos megoldást lehet találni, nem szabad a harcot az első sikertelenségnél feladni, a problémamegoldást ismételten újra kell kezdeni, a vereséget is el kell viselni, a szabályokat kötelező módon be kell tartani. A sakkot tehát fontos személyiségfejlesztő eszközként is számon tarthatjuk.
Mire vagy a legbüszkébb mióta Csornán a
gyerekkel foglalkozol?
Ha azt látom, hogy egy kisgyerek örömmel ül le a
sakktábla mellé játszani, az igazán nagy büszkeséggel tölt el. Fantasztikus
kitartás és a játék nagy szeretete kell ahhoz, hogy valaki egy hét-kilenc
fordulóból álló sakkversenyen elinduljon, és akkor is tovább játsszon, ha
esetleg nem nyer partit. Mert bizony az első sakkversenyeken ez is előfordul. A
tanítványaim a játék öröméért sakkoznak, és természetesen bosszantja őket a
vesztes parti, de emelt fővel viselik, és tanulnak a hibáikból. Úgy gondolom,
mivel nincs rajtuk az a teher, hogy nyerni bármi áron, felszabadultan játszanak
és ennek köszönhetően hozzák a jobbnál-jobb eredményeket. Nagyon büszke vagyok a
szülőkre is támogatásukért, lelkesedésükért. Nélkülük nem menne.
Milyen versenyeken voltatok az évben és milyen sikereket értetek el?
Rendszeres résztvevői vagyunk a Szimultán Sakkegyesület által szervezett
sakkversenyeknek, jelen vagyunk a megyei Diákolimpián ( az idei évben egyéniben
2 aranyérmet szereztek a gyerekek, csapatban pedig a fiúk második helyezést
értek el), országos megmérettetéseken is szépen szerepelnek sakkozóink, és van olyan játékosunk, aki már
kinőtt minket, és a Széchenyi Egyetem csapatában sakkozik. Havonta egy sakkversenyen
biztosan ott vagyunk. Csornának már neve van az ifjúsági sakk hazai mezőnyében.
Melyek lehetnek a jövőbeli célok?
Szeptemberben szeretnék összeállítani egy felnőtt csapatot, hogy Csorna indulhasson a megyei sakkbajnokságon, és visszaszerezze régi helyét a megye sakkéletében. Tervezem egy sakkverseny megszervezését a Sportegyesület és a megyei Sakkszövetség támogatásával. Nagy álmom, hogy legyen a város parkjaiban néhány sakkasztal, ahol sakkozhat, aki akar. De ami a legfőbb célom: legyen sok-sok sakkozni tudó és szerető gyerek és felnőtt városunkban és a környező településeken. Várok szeretettel mindenkit a sakkedzésekre, akár kezdőről, akár olyan játékosról legyen szó, aki már ismeri a sakk alapjait. Öt éves kortól mindenkinek ajánlom!